Dzięki wsparciu finansowemu WFOŚiGW w Szczecinie w dniach 18-09-2017 – 17-10-2017r. w Pomorskim Ogrodzie Edukacyjnym „Wiciokrzewy” we Włokach zostały przeprowadzone warsztaty edukacje dla dzieci i młodzieży. W zajęciach uczestniczyło w sumie 561 uczestników z placówek oświatowych z gminy Mielno i Koszalin.
planowano |
wykonano |
|
okres realizacji programu |
wrzesień-październik 2017r. | od 18-09-2017 do 17-10-2017 |
liczba osób objętych programem |
560 uczestników |
561 uczestników |
warsztaty |
11 spotkań |
14 spotkań |
czas trwania zajęć | 3 godziny zegarowe |
3 godziny zegarowe, |
kontrola zajęć |
27-09-2017 Fundacja Regnum vegetabile |
Zajęcia składały się z dwóch części – studyjnej w formie lekcji „w ławkach” i praktycznej – spacerze po ogrodzie połączonym z konkursami, prelekcją, obserwacją roślin i zwierząt tam obecnych.
Zajęcia opierały się na zasadzie partnerstwa i rozmowy między prowadzącą mgr Grażyną Zyber a uczestnikami, zarówno dziećmi jak ich opiekunami. Prowadząca zajęcia stawiała przed uczestnikami problem w postaci pytania, dzieci zastanawiały się, zgłaszały i wspólnie postawiony problem z prowadzącą rozwiązywały. Prowadząca zajęcia realizowała materiał dydaktyczny w taki sposób aby maksymalnie uaktywnić dzieci w trakcie ich trwania aby były otwarte na wiedzę.
Opis efektu edukacyjnego części studyjnej
Uczestnicy zostali zapoznani z tak postawionymi zagadnieniami: co to jest życie?, co trzeba robić aby żyć?, kto to jest biolog? co to jest biologia? co to jest botanika i zoologia i czym się zajmują?, jakie są nieożywione elementy przyrody? dlaczego ludzie, rośliny i zwierzęta mają nazwy i jak się je tworzy? jakie w Polsce mamy rodzime drzewa? co to jest powietrze? co to jest oddychanie i odżywianie? co to jest samożywność i cudzożywność? Jak odżywia się człowiek i zwierzęta a jak rośliny i grzyby? Korzystając z jesieni poznano budowę liścia i liści złożonych.
Opis efektu edukacyjnego części praktycznej
Uczestnicy zostali zapoznani z tak postawionymi zagadnieniami: czym różni się las, park, ogród?, dlaczego w ogrodach i parkach rosną drzewa o kolorowych liściach? gdzie rośnie więcej gatunków drzew w lesie, parku czy ogrodzie? jak należy obchodzić się z roślinami? dlaczego liście zmieniają kolor na jesień? jakie drzewa rosną w lesie? jakie mamy lasy?
UWAGI KOŃCOWE
W zajęciach uczestniczyła grupa dzieci niepełnosprawnych intelektualnie. W tej edycji programu, z uwagi na potrzebę edukacyjną zgłoszoną przez kierownictwo Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Koszalinie, zostały przeprowadzone zajęcia dla podopiecznych tej placówki. Pani Grażyna Zyber przygotowała dla nich zajęcia polegające na poznawaniu świata zmysłami w postaci zabaw w słuchanie, patrzenie, smakowanie, dotykanie, wąchanie. Osoby niepełnoprawne kiedy mają kontakt z przyrodą podlegają swoistej terapii w sferze umysłowej i fizycznej. Wbrew pozorom sporo wiedzą, zapamiętują proste informacje np.: jak w przypadku zabawy w słuchanie kiedy przez kilkadziesiąt sekund wszyscy mają być cicho i wsłuchiwać się w odgłosy natury po chwili dzieci miały powiedzieć co słyszały i co mogło wydawać ten dźwięk; słyszano ptasie odgłosy jedno z dzieci powiedziało, że „ptak ćwierka” na to Pani Grażyna Zyber zapytała się „co jeszcze ćwierka”, dziecko, że „konik polny” Pani Grażyna „a skąd wiesz i znasz taką nazwę”, dziecko „tata mi złapał i pokazał ale powiedział, że konik polny może ugryźć”. Tak więc dzieci niepełnosprawne intelektualnie też są ciekawe świata i należy im go pokazywać i przez to integrować.
Nadal jest zaingerowanie Przedszkoli z terenu Koszalina tego typu zajęciami. Musieliśmy odmówić ponad 120 uczestnikom z uwagi na brak miejsc. Przykro nam z tego powodu. Cieszy nas chęć poznawania przez dzieci przyrody, radość i zaciekawienie z jaką chłoną wiedzę o przyrodzie.