Zajęcia opierały się na zasadzie partnerstwa i rozmowy między prowadzącą mgr Grażyną Zyber a uczestnikami, zarówno dziećmi jak ich opiekunami. Prowadząca zajęcia stawiała przed uczestnikami problem w postaci pytania, dzieci zastanawiały się, zgłaszały i wspólnie z prowadzącą rozwiązywały postawiony problem. Prowadząca zajęcia realizowała materiał dydaktyczny w taki sposób aby maksymalnie uaktywnić dzieci w trakcie ich trwania aby były otwarte na wiedzę.
Założenia projektu a realizacja
planowano |
wykonano |
|
okres realizacji programu |
kwiecień-czerwiec 2017r. |
od 24-04-2017 |
liczba osób objętych programem |
1000 uczestników |
1039 uczestników |
warsztaty |
33 spotkania |
40 spotkań |
czas trwania zajęć |
3 godziny zegarowe |
3 godziny zegarowe, gdy grupy miały potrzebę dłuższych zajęć 4 godziny |
kontrola zajęć |
12-05-2017 (Fundacja Regnum vegetabile), 19-05-2017 (Fundacja Regnum vegetabile), 12-06-2017 (WFOŚiGW w Szczecinie wraz z Fundacją Regnum vegetabile) |
Opis efektu edukacyjnego części studyjnej
Uczestnicy zostali zapoznani z tak postawionymi zagadnieniami: co to jest życie?, co trzeba robić aby żyć?, kto to jest biolog? co to jest biologia? co to jest botanika i zoologia i czym się zajmują?, jakie są nieożywione elementy przyrody? dlaczego ludzie, rośliny i zwierzęta mają nazwy i jak się je tworzy? jakie w Polsce mamy rodzime drzewa? co to jest powietrze?
Opis efektu edukacyjnego części praktycznej
Uczestnicy zostali zapoznani z tak postawionymi zagadnieniami: czym różni się las, park, ogród?, dlaczego w ogrodach i parkach rosną drzewa o kolorowych liściach? gdzie rośnie więcej gatunków drzew w lesie, parku czy ogrodzie? jak należy obchodzić się z roślinami? dlaczego liście zmieniają kolor na jesień? jakie drzewa rosną w lesie? jakie mamy lasy?
Na podstawie obserwacji i rozmów podczas przeprowadzonych kontroli oraz sprawozdań uzyskanych od prowadzącej zajęcia można sformułować następujące wnioski:
- najlepszą grupą docelową odbiorców dla tego typu projektu są dzieci w wieku 5-11 lat,
- 5-10% dzieci w każdej grupie ma ponad przeciętną, jak na swój wiek, wiedzę przyrodniczą – w rozmowach z nauczycielami uzyskaliśmy informację, że pracują z nimi „przyrodniczo” babcie i dziadkowie – należy poświęcić tej grupie środki aby prowadzili zajęcia z dziećmi,
- zaplanowany na zajęcia czas jest organizacyjnie i merytorycznie odpowiedni – 3 godziny, co ma znaczenie w przypadku dzieci przedszkolnych z uwagi na harmonogram dnia w przedszkolu,
- należy zastanowić się w przyszłości nad przeprowadzeniem warsztatów edukacyjnych dla nauczycieli przedszkolnych pod kątem wykorzystania naszych miejscowych zasobów w procesie nauczania,
- jest ogromne zainteresowanie ze strony placówek oświatowych tym projektem, rodzice i nauczyciele z innych przedszkoli i szkół nie objętych warsztatami dzwonili do siedziby WFOŚiGW w Koszalinie, do Pani Grażyny Zyber i do Prezesa Fundacji Regnum vegetabile czy są jeszcze wolne miejsca dla dzieci,
- przedszkola w pierwszej kolejności na warsztaty kierowały dzieci, które opuszczą w nowym roku szkolnym swoje macierzyste przedszkola, wiele z nich już teraz wyraziło chęć uczestnictwa w przyszłości w zajęciach, na znacznie większym poziomie ilościowym jak obecnie – nie po 2 a po 3 grupy z danej placówki,
- korzystne byłoby prowadzenie zajęć w cyklu rocznym jesienią (IX-X) i wiosną (IV-VI),
- obok nagród dla aktywnych dzieci w przyszłości można pomyśleć aby przekazywać w ramach nagród dla całych grup sadzonki drzewek aby były posadzone przez dzieci wspólnie z dorosłymi np.: na terenie placówki oświatowej,
- udało się nam wspólnie z WFOŚiGW w Szczecinie i Panią Grażyną Zyber stworzyć atrakcyjny program, który warto rozwijać w naszym regionie.